Maan sadonkorjuu

Sitten minä näin valkoisen pilven, ja pilven päällä istui joku, Ihmisen Pojan kaltainen, päässään kultakruunu ja kädessään terävä sirppi.

Temppelistä tuli ulos toinen enkeli, joka huusi kovalla äänellä pilven päällä istuvalle: "Lähetä sirppisi ja leikkaa, sillä leikkuuaika on tullut ja maan sato on valmistunut."

Niin pilven päällä istuva heitti sirppinsä maan päälle, ja maan sato leikattiin.

Taivaan temppelistä tuli ulos vielä toinen enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi.

Myös alttarista tuli esiin enkeli, ja hänellä oli tuli vallassaan. Hän huusi kovalla äänellä sille enkelille, jolla oli terävä sirppi: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viiniköynnöksistä, sillä niiden rypäleet ovat kypsyneet."

Niin enkeli heitti sirppinsä alas maahan, korjasi maan viiniköynnösten sadon ja heitti sen Jumalan vihan suureen viinikuurnaan.

Viinikuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan stadionmitan (noin 300 km) päähän. (Ilm. 14:14-20)


(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Ilm. 14:14-20)

14."Valkoinen pilvi" on tässä, kuten 1:7:ssä, vallan ja mahdin vertauskuva. Vaikutelmaa vahvistaa se, että pilvi on häikäisevän valkoinen. Valkoinen symbolisoi pyhyyttä. On oltu eri mieltä siitä, kuka tämä "Ihmisen Pojan muotoinen" on. Monilla on se käsitys, että ilmaus viittaa Herraan Jeesukseen Kristukseen (vrt. Dan 7:13). Siinä tapauksessa nimitystä »Ihmisen Poika» käytetään hänestä tässä viimeisen kerran Raamatussa. Toiset ovat sitä mieltä, että tämä enkeli vain muistuttaa Ihmisen Poikaa. He sanovat, että olisi kummallista, jos Kristus ottaisi vastaan käskyn enkeliltä (j. 15). Tässä mainittu kultainen kruunu "(stefanos)" ei ole otsaripa tai muu koriste, vaan voittajan symboli.

15.Tämä toinen enkeli tuli temppelistä, ts. Jumalan läheisyydestä. Hän kääntyy vain pilvellä istujan puoleen, jolla on sirppi kädessään (j. 14), mutta huutaa kuitenkin suurella äänellä. Aika on nyt täysi, ja se merkitsee, ettei paluuta enää ole. Jotkut ovat sitä mieltä, että tässä tarkoitetaan vanhurskasten kokoamista ja viittaavat Matt 13:30:een, jossa Jeesus puhuu nisun korjaamisesta aittaan. Mutta nisusta tai vehnästä ei mainita tässä mitään, eikä asiayhteydestäkään käy millään lailla ilmi, että tässä puhuttaisiin vanhurskasten korjaamisesta talteen.

16.Pilvellä istuja tekee käskyn mukaan. Jotkut selittävät jakeet 14-16 Kristuksen maanpäällisen seurakunnan talteenkorjaamiseksi, jolloin jakeet 18-20 kuvaisivat sen epäuskon satoa, josta maailma joutuu tuomituksi. Mutta mikään ei estä uskomasta, että sirpillä koottu sato ja viinirypälesato tarkoittavat samaa asiaa. Vrt. Jooel 3:18, jossa käytetään näitä molempia kuvia. Johannes on tässä hyvin lyhytsanainen.

17.Tämäkin enkeli tulee taivaan temppelistä ja on varustautunut samalla tavalla kuin ensimmäinen näyssä mainittu henkilö (j. 14). Molemmissa tapauksissa tähdennetään. että sirppi on terävä.

18.Alttari on joko polttouhrialttari (6:9) tai suitsutusalttari (8:3,5). Edellisessä tapauksessa se muistuttaisi marttyyrien verestä, jälkimmäisessä pyhien rukouksista. Viimeksi mainittu vaihtoehto lienee siinä tapauksessa uskottavampi, ainakin jos ymmärretään niin, että hänellä oli myös alttarilla oleva tuli vallassaan (8:5). Tässä valossa Johannes näkisi tuomion vastauksena pyhien rukouksiin.

19.Kaikki se, mikä korjattiin nyt maan päällä, heitettiin Jumalan suureen viinikuurnaan. Vrt. 19:15. Tämä on hyvin voimakas kuva jumalattomia kohtaavasta tuomiosta. Työ viedään päätökseen 19:15:ssä. Viinirypäleet puristettiin polkemalla. Tätä ilmaisua käytetään yleisesti silloin, kun on puhe jumalallisesta rangaistuksesta (Jes 63:3). Joh 15:1 ss.:ssa Jeesus esittelee itsensä totisena viinipuuna, kun taas Isää kutsutaan viinitarhuriksi. Tämä maanpäällinen viinipuu on totisen viinipuun vastakohta. Tässä on kyseessä väärä ja antikristillinen viinipuu, ja perkele on tässä viinitarhuri.

20."Kaupunki" tarkoittaa yleensä Jerusalemia. Kansoja kohtaava tuomio Jooel 3:n mukaan, joka kuvailee myös viinirypäleiden korjaamista ja pusertamista, tapahtuu Joosafatin laaksossa, joka perimätiedon mukaan olisi Jerusalemin ja Öljymäen välillä sijaitseva Kidronin laakso. "Kaupungin ulkopuolella" tapahtuva tuomio johtaa mieleen myös hänet, joka kärsi ihmisten synnit »portin ulkopuolella» (Hebr 13:12). Ne, jotka kieltäytyvät notkistamasta polviaan ensimmäisessä tuomiossa, joutuvat toiseen tuomioon. Vanhan roomalaisen laskutavan mukaan välimatka Tyyron ja Egyptin rajalla sijaitsevan EI Arish'in välillä - siis koko Israelin pituus - oli 1 664 stadionia. 1 600 stadionia on 296 kilometriä. Tässä on mahdollista, että luku on ilmaus niin valtavasta verenvuodatuksesta, että veri peittää koko maan. 


Sivun alkuun

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita